Waerbörstel

Een vriendenclubje ontstaan vanuit het Wortepin-gebeuren. Allen waren prins of adjudant geweest.

Zij vonden dat sommige zaken 'niet' kunnen of zodanig apart waren, dat het tegendraads of 'waerbörstelliks' was. Die personen werden dan in het zonnetje gezet op een ludieke manier.

Het werd tegendraads of 'waerbörstelliks' genoemd. Zo is de club “De Waerbörstels' ontstaan.

Bron: Jan Kerstjens (2022)

De Waerbörstels
Staand: Van Leewen, Joep Stoot, Hay Ruis, Nol Peters, Michel Jeurissen, Willem Gerarts, Jan Driessen, Jan Kerstjens, Ben Simon.
Zittend: Smits, Wiel Berden en Ge Peulen

De tekst van hun liedje

Mensen die 'genomineerd' werden, kregen de Golde Waerbörstel uitgereikt.

De eerste waerbörstel werd uitgereikt aan Marie van Soest. Zij woonde op de 'Laan' en is later Burgemeester van Arcen geworden. De Waerbörstels vond dit 'niet' kunnen om Blerick te verlaten voor een naburige plaats.

De Golde Waerbörstel werd soms ook uitgereikt als eerbewijs naar iemand toe.

Bron: Jan Kerstjens (2022)

De Golde Waerbörstel

F Q​ Y C V