Datum 2019-06-28
Auteur Ron Beijaard

00149_19_._helderheid_.jpg

In het kort

De oudste buurtvereniging van Blerick is “Blercke”, die in 1898 is opgericht aan de Baarlosestraat.

Groot feest was het in de buurt als een echtpaar een Gouden Bruiloft vierde. Er werd een comité opgericht, de straat versierd en men trok in processie met bruidjes naar de kerk. Dit gebeurde ook bij een neomist als de Eerste Mis door een jonge priester werd opgedragen.

Op de foto de gouden bruiloft van Gon en Karel Hagens uit de Wieénstraat, in 1947.
Op deze foto zien we van links naar rechts: Sjeng Cordang van de Fietsenzaak: Wiel Walraven aannemer en timmerbedrijf: Herman Janssen Schijven: Carel v.d. Hoogen conducteur NS; Kuub Bollen elektrozaak en Imker: Hr. Thijssen; Hr. Knorr, kleermaker en begrafenisondernemer; Sjeng Janssen-Crijnen  timmerbedrijf; Handree  Dückers bakkerij; Sjeng Janssen (Sjeng van Guurke) timmerbedrijf; Ad Maus; Hr. Sanders; Tiny Dückers, en Pietje van Zwamen, slager. Vooraan als kind: Pierre Duckers.

De andere buurtverenigingen zijn na 2de Wereldoorlog ontstaan uit ellende. De ellende van het laatste oorlogsjaar met zijn bombardementen. De mensen uit de buurt hielpen elkaar onderling met het graven van schuilkelders, waar ze “s nachts samenbleven, en bij het herstellen van schade aan gebombardeerde huizen. Zo zijn de buurtverengingen ontstaan. In de Wieën, Horsterweg, Blariacum, Onderlinge Hulp in de Pepijnstraat en de Kaezelkoel. Deze buurtverenigingen traden niet alleen naar buiten als een echtpaar Gouden Bruiloft vierde, maar organiseerden speur- en fietstochten, Bonte avonden, Sinterklaasfeest, kampweekenden voor de jeugd en de vastenavond bals met Prins en Adjudanten. De ouderen uit de buurt trakteren ze op een fruitmand als ze jarig waren en de zieken kregen bezoek.
Joep Duckers, voorzitter Heemkundekring “Blariacum“.

X A S N P

• blog/2019/2019-06-28_m00149.txt