Blerickse Herten

Blerickse Herten:

Foto 1: Antoniuskerk (ca. 1972).
Foto 2: Gemeenschapshuis de Staay (ca. 1979).

De Blerickse Herten werden in 1957 opgericht als drumband van jeugdbeweging Jong Nederland. Aanvankelijk werd er alleen gedrumd, op zelfgemaakte trommels. Later kwamen er ook blaasinstrumenten bij en traden de Herten op als drumfanfare. Vanaf de oprichting repeteerden de Blerickse Herten in het patronaat van de Antoniusparochie aan de Pontanusstraat. Later oefende het korps in het pand van de Coöperatie aan de Steegstraat. Toen dit pand werd afgebroken moest er wederom worden verhuisd. Ditmaal naar het nieuw gebouwde clubhuis De Ark bij de Molenbossen.

Een brand zorgde er in 1990 echter voor dat de Blerickse Herten andermaal naar een nieuwe oefenruimte uit moesten kijken. Na enige maanden kregen de Herten onderdak in wijkcentrum Sint-Anna aan de Horsterweg. Inmiddels was er een speciale stichting in het leven geroepen om de drumband een eigen onderkomen te bezorgen. Dit lukte in 1993. Door een grote dosis zelfwerkzaamheid en giften konden de Herten op 20 november van dat jaar een eigen repetitie- en vergaderlokaal aan de Horsterweg betrekken. Sinds 1990 komen de Blerickse Herten uit in de eerste divisie, sectie D. Ze maken niet alleen muziek, maar organiseren ook nog vele andere activiteiten voor de Blerickse jeugd.

Datering foto tussen 1972 en 1979
Collectiehouder Sjeng Lommen